Σάββατο 25 Μαΐου 2013

Γνωρίσματα Έλληνα ...

«Τι είσαστε εσείς; Ποια είναι τα γνωρίσματά σας;», με ρώταγε σχεδόν υβριστικά ένας κύριος Γερμανός, που μένει χρόνια εδώ & παρ' όλα αυτά-απ' ό,τι φαίνεται-δεν κατάφερε να μας γνωρίσει.
Πρώτο γνώρισμα του Ελληνα - του απαντώ - είναι ο αγώνας.
Ο πανελλήνιος αγώνας για την Ελευθερία, όπως απλώθηκε από τα Μηδικά στον αγώνα κατά των Τούρκων. Σαν φωτιά στο Επος του '40 και στην παλλαϊκή Αντίσταση, όταν ο ελληνικός λαός καθήλωσε αρκετές ετοιμοπόλεμες μεραρχίες του Ράιχ σε ρόλο φρουρού, επηρεάζοντας έτσι σημαντικά την έκβαση του πολέμου κυρίως στο Ανατολικό Μέτωπο.
Δεύτερο γνώρισμα είναι ο φθόνος, η ζηλοφθονία και η διχόνοια. Ο διχασμός και ο Εμφύλιος.
[Ο φθόνος που τρώει τα σωθικά ανήκει στη ρίζα *φθερ-, απ' όπου το φθερjω: φθείρω τον... αδελφό, τον γείτονα, τον "φίλο"].
Τρίτο γνώρισμα είναι η Δημοκρατία, η θεσμοθέτηση της διαφωνίας από τους αγώνες του Κλεισθένη, του Εφιάλτη, του Περικλή.
Τέταρτο γνώρισμα και συνέπεια της Δημοκρατίας είναι η θεωρία, η Φιλοσοφία μετά τον πλήρη διαχωρισμό της από τη Θεολογία, η Επιστήμη, η αμυθολόγητη κοσμοερμηνεία.
Πέμπτο είναι το γνώρισμα του ωραίου και του κάλλους.

Εκτο, το γνώρισμα της ευθύτητας και της Ευθύνης, της τριπλής Εύθυνας των Τριττύων του Κλεισθένη.
Εβδομο είναι το γνώρισμα της ψυχικής υγείας και πολυμέρειας.
Του μέτρου, της αρμονίας, της συμμετρίας, της ευθυμίης με την αρχαία έννοια.
Ογδοο, το γνώρισμα της πανουργίας, των δολίων μέσων, της ευστροφίας, της Μήτιος (της μητέρας της Αθηνάς).
Ενατο είναι το γνώρισμα της απλότητος, της λιτότητος.
Δέκατον: το γνώρισμα του ανθρώπου. «Πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος», έλεγαν.
Και όλα αυτά αποτυπώνονται στην ελληνική γλώσσα με πύρινα γράμματα - είπα στον κύριο Γερμανό - Πρέπει όμως να μάθετε την Ελληνική για να μας κατανοήσετε.

ΝΙΚΟΥ ΒΑΡΔΙΑΜΠΑΣΗ
ΠΗΓΗ: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 25-5-2002 & 1-6-2002

Μερικά κύρια γνωρίσματα του *ηλιοφώτιστου * Ελληνα (*σFελ-, ηέλιος και Ελλην) είναι:
Πρώτον, ο παλλαϊκός αγώνας για την Ελευθερία (από τα Μηδικά ίσαμε το 1821, το Επος του '40 και την Αντίσταση).
Μόνο στα ελληνικά Ελευθερία - από το ελεύσομαι, τον μέλλοντα του έρχομαι- είναι η ερχομένη: αυτή που θα έρχεται επειδή ο *ηλιοφώτιστος την ενσαρκώνει (βιολογικά). Βρίσκεται στο αίμα του αγωνιζόμενου και της... κυοφορούσας. Ετσι εξηγείται η ευχή «Για την λευτεριά» του αγωνιστή και το «Καλή λευτεριά» στην έγκυο.
Δεύτερον, ο παλλαϊκός αγώνας για τη Δημοκρατία. Για τον έλεγχο του ανελέητου Κράτους και παρακράτους από το Δήμο με τα ίσα μέτρα της ισο-νομίας, ιση-γορίας και ισο-πολιτείας, επειδή το Ισον το θεωρούσαν Δίκαιον. Πρώτοι οι Ελληνες θέσπισαν τη Γραφή Παρανόμων: δίκη δημοσίου δικαίου κατά των «ντροπολογιών» που αποφέρουν κέρδη στους Νομείς και τη Γραφή Νόμον μη επιτήδειον θείναι. Οπως και ο αγώνας των Σοφιστών, που έβλεπαν τη Φιλοσοφία «ως επιθετική μηχανή ενάντια στο Νόμο των κάθε λογής δωροφάγων και διαπλεκομένων Νομέων» (Αλκιδάμας ο Ελεάτης). Εδώ υπάγεται και ο αγώνας των παρά-νομων κλεφτών (Κολοκοτρωναίων και λοιπών) κατά του Νόμου των Νομέων (κοτζαμπασήδων, αρχιεπισκόπων κ.ά.) με τη μορφή της Νέμεσης ή δίκαιης αγανάκτησης. Με τη θεοποίηση της Δίκης καθαγιάζεται το Επαναστατικό Δίκαιο και διακρίνεται για πρώτη φορά από το Νόμο. Ο δίκαιος αγώνας για Ελευθερία και Δημοκρατία διακρίνεται απ' το Νόμο των δώδεκα θεών και των ελέω θεού Νομέων τους.
Τρίτο γνώρισμα του ηλιοφώτιστου Ελληνα είναι η Θεωρία χωρίς ιδιοτέλεια και η Πράξη.
 Ακόμα η Μήτις: η πολύτροπη νόηση.
... άλλα κύρια γνωρίσματα, είναι ο Φθόνος «πηγή της διχόνοιας και του Διχασμού», το γνώρισμα του Ωραίου, της Ευθύτητας και της πολιτικής Ευθύνης, της ψυχικής Υγείας και Πολυμέρειας κ.ά...

II

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου